text  Andreas Åhs
bild  Julia Grafström, Henrietta Asplund

18 JUNI 2019

4 tips för dig som är distraherad

Uppmärksamhet är vår tids mest eftertraktade tillgång. Hjärnforskaren Sissela Nutley tipsar om hur du undviker att bli distraherad och må dåligt när digitala tjänster tävlar om ditt fokus.

Är du bekymrad över att du får för mycket skärmtid? Din oro är förmodligen helt befogad.

Vår uppmärksamhet styrs alltmer av digital teknik, och det är inte bara arbetsminnet som blir stört. Forskning visar att digitaliseringen har överrumplat våra känsliga gamla hjärnor så pass att relationer, empati och psykisk hälsa påverkas negativt.

– Digitala medier triggar emotionella drivkrafter som nyfikenhet och rädsla. Det är strukturer i hjärnan som har gjort vår art evolutionärt framgångsrik men som nu kidnappats av skicklig beteendedesign, säger Sissela Nutley som är knuten till Karolinska Institutet.

Digital teknik är inte farlig i sig, lika lite som en hammare är det. I klassrummet kan den vara ett fantastiskt komplement som förstärker lärandet och motivationen. Men vi måste tänka på hur vi använder den, och i vilket syfte.

– Det gäller att hitta balansen och inte låta den digitala tekniken gå ut över det vi behöver för att må bra själva och i våra relationer. En bra början är att skapa förhållningsregler för skärmtid och social tid, säger Sissela Nutley.

Hjärnforskaren Sissela Nutley är aktuell med boken Distraherad – hjärnan, skärmen och krafterna bakom.

Så hindrar du skärmarna från att distrahera dig

  1. Skaffa armbandsklocka. Vi plockar upp mobilen för att kolla vad klockan är och hamnar i en kedjereaktion där vi invant scrollar igenom olika sidor. Plötsligt har 20 minuter gått – och vi vet fortfarande inte vad klockan är.
  2. Höj trösklarna för det som distraherar. Konfigurera mobilen så att den inte ger ifrån sig onödiga aviseringar och push-notiser. Ta bort appar som stjäl tid. Bestäm vad som är så viktigt för dig att du vill bli distraherad av det.
  3. Schemalägg din skärmtid. Gå loss på bestämda tider då du tillåter dig att kolla mejlen och gå in på sociala medier. Specifika tider och tillfällen är bra, till exempel på bussen till jobbet.
  4. Skapa skärmfria zoner där mänsklig interaktion har företräde. Matbordet och sovrummet kan gärna vara skärmfria så att vi får till de mänskliga möten vi behöver för att må bra.

fakta

Sissela Nutley

  • Doktor i kognitiv neurovetenskap, anknuten till Karolinska institutet
  • Aktuell med boken Distraherad – hjärnan, skärmen och krafterna bakom.
  • Medförfattare till Arts & Hearts musikal Det syns inte som är på samma tema som boken och har spelats på Scalateatern i Stockholm under våren 2019.

Liknande läsning

tidskriften@folkuniversitetet.se
Folkuniversitetets förbundskansli
Box 26152, 100 41 Stockholm

tidskriften@folkuniversitetet.se
Folkuniversitetets förbundskansli
Box 26152, 100 41 Stockholm