text  Klara Johansson
bild Klara Johansson

10 MAJ 2019

Förmåga att inspirera

Anne-Sophie Enberg, van keramiker med förmågan att inspirera sina deltagare på Folkuniversitetet i Stockholm.

Hon kommer till verkstaden i god tid; lyfter ner stolar, tar fram lera och ställer i ordning. Rummet har stora vackra fönster i två väderstreck. Verktyg, maskiner och arbetsplatser står prydligt redo för deltagarna.

– Jag tror att det är den finaste verkstaden i stan, ler Anne-Sofie. Deltagarna börjar ramla in. De plockar fram ljusstakar, skålar och vaser. Många har skröjbrända alster som ska glaseras. Någon funderar över en glasyr som framhöjer mönster, en annan behöver jämna till botten.

Dags att välja glasyr.

Ibland kommer det nybörjare som aldrig har rört lera och vill göra sex koppar med matchande fat. Då försöker Anne-Sophie hjälpa dem att förstå att det tar tid att behärska tekniken. Hon visar upp något som de kan räkna med att kunna skapa under kursen. När hon inte undervisar så arbetar hon i sin egen verkstad.

citat

Om jag får upprepa något hundra gånger så gör det inget.

Ibland kommer det nybörjare som aldrig har rört lera och vill göra sex koppar med matchande fat. Då försöker Anne-Sophie hjälpa dem att förstå att det tar tid att behärska tekniken. Hon visar upp något som de kan räkna med att kunna skapa under kursen. När hon inte undervisar så arbetar hon i sin egen verkstad.

– Man måste kunna hantverket men alla som kan hantverket kan inte förmedla det till andra. Jag är nyfiken på om jag kan få dem att förstå. Man får vara lite flexibel i huvudet. Alla lär sig i sin takt och på sitt sätt. Om jag får upprepa något hundra gånger så gör det inget. Klockan 10.30 är det fikapaus. En lokalt tillverkad tekanna och udda koppar dukas fram. Gruppen tittar på klipp från ett engelskt tävlingsprogram för amatörkeramiker. Alla oohh-ar när någon nervöst drar en tunn tallrik från drejskivan.

Leran har sina egenheter. Om den är för våt när den sätts i ugnen så sprängs den när vattnet förångas. En avskräckande bild på detta hänger på väggen så att ingen ska få för sig att testa. Glasyren får inte rinna ner i ugnen – då bränner den fast. Det hände nyligen och Anne-Sophie får knacka rent. Förutom undervisningen ansvarar de sex keramiklärarna för att underhålla verkstaden, beställa material, blanda glasyrer samt för bränning och tömning av ugnarna.

Man blir aldrig färdig med keramik, säger Anne-Sophie.

Det har blivit poppis med keramik på alla nivåer och verkstaden är i bruk varje dag från morgon till kväll.

– Det svåraste är när jag har tio nybörjare att lära upp, säger Anne-Sophie. Jag trycker på dem så vansinnigt mycket information! Släpper jag lös dem helt så händer en massa olyckor. Särskilt om de inte förstår utan tycker att de kan bättre än jag.

Arbetet fortgår bland de koncentrerade deltagarna. Det är en van grupp som har gått här i många år. En del har egna verkstäder men kommer hit för fortbildning och inspiration. Hantverket är meditativt. Man måste släppa sina tankar.

– Allt ska vara så effektivt och uppkopplat nu. Jag vänder mig mot det. Det ska gå chop chop chop, säger Anne-Sophie och hugger med handen i luften. Här måste du lägga tid på att lära dig arbeta med leran. I början tänker man mycket på hur man håller sina händer, men sedan börjar man känna hur leran rör sig. Man tvingar inte leran utan man försöker locka den att ta olika former.

fakta

Keramik på Folkuniversitetet

Våra keramikkurser.

Liknande läsning

Gustav Fridolin

I höst skrivs ett nytt kapitel för Gustav Fridolin och hans elever på Stadsmissionens folkhögskola.­

tidskriften@folkuniversitetet.se
Folkuniversitetets förbundskansli
Box 26152, 100 41 Stockholm

tidskriften@folkuniversitetet.se
Folkuniversitetets förbundskansli
Box 26152, 100 41 Stockholm