När streamingtjänsten Netflix släppte sydkoreanska serien Squid Game 2021 hände något som snabbt uppmärksammades av Folkuniversitetets kursadministratörer. Plötsligt började kursplatserna i koreanska att bokas i en allt raskare takt. Koreanska är ett officiellt språk i både Nord- och Sydkorea. Länderna har en lång historia och speciellt Sydkorea är känd för sin rika kultur.
Koreanska talas av drygt 80 miljoner människor och ursprungligen skrevs det med kinesiska tecken. Idag skrivs dock koreanska med en alfabetisk skrift som kallas Hangul.
Hur kommer det sig då att språk som är klart mindre än till exempel hindi (som talas av 337 miljoner), kan bli ett globalt trendfenomen? Det är såklart ingen slump utan svaret heter Hallyu.
Hallyu är namnet på den koreanska populärkulturella våg som har svept över världen sedan slutet av 90-talet och fullkomligt exploderat under 00-talet. Den senare utväxlingen är ett resultat av att Sydkorea började nyttja moderna digitala teknologier som sociala medier. På Twitter till exempel dominerar musikgenren K-pop. Bara mellan juni 2020 och juli 2021 noterades över 7.5 miljarder tweets om K-pop. Till Hallyu hör musikstjärnor inom K-Pop, som EXO, BTS (Beyond the scene) och BlackPink men det finns även en framgångsrik filmbransch. Artisterna inom K-pop är världsartister men vad är det med dessa hitmakare som gör dem så tilltalande för västvärlden?
Den sydkoreanska regeringen både bistår med kapital och har dedikerat en avdelning enbart till K-pop.
Enligt Margot Peppers som bevakar konsumenttrender åt Foresight Factory i England så finns det regeringsinitiativ för att effektivt driva den koreanska vågen på en global skala. Det har visat sig att den sydkoreanska regeringen både bistår med kapital och har dedikerat en avdelning enbart till K-pop för att marknadsföra musiken globalt. Det finns även en uttalad målsättning att bli världsdominerande inom exporten av populärkultur. Den strategin tycks vara lönsam för 2019 hade Hallyu gett ett uppskattat tillskott på 12,3 miljarder amerikanska dollar till den koreanska ekonomin.
Att västvärlden konsumerar asiatisk underhållning och vill lära sig asiatiska språk är dock inget nytt. På 90-talet dominerade Japan med Anime, Manga och deras J-pop-scen. Men en sak Japan saknade då är något som den koreanska kulturen har nu, nämligen en digitalt globaliserad värld. Margot Pepper säger ”till skillnad från japansk kultur som ibland kan upplevas lite offbeat och udda, så är den koreanska kulturen mycket mer tillgänglig. Det handlar ofta om berättelser som är rotade i de koreanska miljöerna men som har universella teman och med arketyper som alla kan relatera till”. Hallyu har lämnat ett ordentligt avtryck på filmduken och ofta uppvisas produktioner som man normalt ser i Hollywoodfilmer.
Några exempel på filmer som har blivit väldigt framgångsrika: Old Boy, vinnare av juryns stora pris vid Cannes filmfestival 2003. Skräckfilmen The Host från 2006 och Oscarvinnaren Parasite från 2019.