text  Lennarr Frykskog
bild  Fredrik Karlsson

10 SEPTEMBER 2020

Mycket snack och mycket verkstad

Clear River Racing är laget som varje år tar fram en ny racing­bil vid Karlstads universitet. Ett frivilligt och hängivet lärande i praktiken. I år blev tävlingarna inställda till följd av pandemin. Nästa år står två bilar på startlinjen.

Mullret stiger i sommarvärmen på ett närmast övergivet campus vid Karlstads universitet.  Testkörning av motorn. Basljud lika tungt som vid en rockfestival. Ferier till trots, studenterna har inte tagit ledigt från sitt engagerande projekt. Att bygga en bil.

– Det känns otroligt bra att höra hur fint motorn går, säger projektledaren Ajnur Mujanovic, som är projektledare på Clear River Racing, teamet som har byggt en bil i år.

– Från början fanns inget mer än en idé, och sedan har vi på kort tid lyckats konstruera den här. Det är fantastiskt att ett gäng studenter kan bygga en bil, man blir oerhört stolt!

Formula Student är ett årligt projekt. Studenter från hela världen bygger ensitsiga formulabilar från grunden och tävlar mot varandra på de stora banorna, som Silverstone och Hockenheimring. Studenter i Lund, Linköping, Stockholm och Göteborg deltar också i tävlingen. I år har dock tävlandet ställts in till följd av covid-19. Därför blir det extra stora tävlingar 2021 med dubbla årskullar bilar. Nästa projekt som tar form i Karlstad blir en elbil, den redan färdiga drivs av etanol.

Lukas och Nils jobbar med racerbilen

Lukas Miles och Nils Möller arbetar med bilen. I tävlingen måste teamet kunna ge ingenjörsmässiga svar som kan styrkas med beräkningar eller valideringar.

– Det blir trevligt. Karlstad kan ställa upp med en bil i varje klass, för elbilar och för förbrännings­motorer, säger Jonatan Wikström, som är gruppledare för marknad i år och håller i alla kontakter med sponsorer bland annat.

Jonatan går fjärde året på industriell ekonomi och blir färdig civilingenjör inom ett par år. Han understryker att det även finns ekonomer och desginers i teamet, Det här är ett projekt som är mer än produkten bil. Det här är ett lagarbete med sju projektgrupper, och många kompetenser involerade.

citat

Jag lär mig rentav mer än vad jag trodde från början, framför allt om maskinteknik.

Och framför allt är det en lärprocess.

– Det är extremt lärorikt, säger Jonatan.

– Jag lär mig rentav mer än vad jag trodde från början, framför allt om maskinteknik. Samtidigt får jag utnyttja kunskaper från mina kurser i det här projektet. De praktiska momenten gör att jag förstår hur saker fungerar på ett nytt plan än vad jag gjorde tidigare.

Teamen arbetar metodiskt, som man förväntas göra ute i näringslivet (där de flesta hamnar i slutändan). Det testas, dokumenteras och skrivs rapporter. Det kommuniceras inom och mellan arbetslagen

– Det gäller att förstå systemet i sin helhet vare sig man är ansvarig för avgassystemet eller vad det nu kan vara. Vi har ett antal steg som måste följas innan vi kommer fram till en färdig lösning.

Årshjulet startar från nollpunkten i september varje år.  Ett nytt gäng samlas, lär sig allt från grunden, researchar och designar ett antal tänkbara alternativ.

– Under hösten handlade det mycket om att komma fram till ett concept (upplägg) och konstruera bilen i datorn. När vi väl hade en färdig design var det dags för tillverkning i januari.

Jonatan har alltid gillat bilar, men aldrig tidigare varit under huven och meckat. Han blev som många andra inspirerad av de äldre bilarna som hänger som troféer på verkstadsväggen. Clear River Racing har ställt upp i Formula Standard sedan 2007, och som bäst lyckats placera sig som trea (2017).

racerbil

En racerbil växer fram. Folkuniversitetet i Karlstad backar upp projektet.

Tävlingen består inte enbart – som en oinvigd kan frestas tro – av körmoment, att vara snabbast över mållinjen. Nej, det är åtta olika moment som bedöms. Tävlingen består av en dynamisk del och en statisk del. Det är i hög grad en ingenjörstävling där hjärnorna sätts på uttryckliga prov. Det betyder att domarna testar teamen på design, kostnadseffektivitet och hållbarhet, affärspresentation och dessutom gör en teknisk inspektion.

– Vi ska ge ingenjörsmässiga svar som kan styrkas med beräkningar eller valideringar. I den delen som gäller ekonomin gäller det att kunna beräkna vad bilen kostar att tillverka, vilka metoder vi använt och förklara varför vi valde dem.

Det här projektet är ett komplement till studierna och uppmuntras av universitetet, som ställer lokalerna till förfogande och ger en extra kurs i fodonskonstruktion, utöver de ordinarie studierna. Projektet är  meriterande men bygger på frivilligt deltagande. Folkuniversitetet i Karlstad backar upp projektet, som är en kurs och utbildning i skarpt läge.

Åter till projektlearen Ajnur Mujanovic. Om två dagar åker han med bilen till Skåne för att motoroptimera 2020 års racingbil. Finslipning av detaljer återstår. Men först nästa år blir det alltså verkligt skarpt läge, när bilen ska ut och tävla mot andra i Europa. Då fortsätter lärandet.

– Jag var med även i fjol och hade då ansvar för motorn och drivlinan. Det blir en ny möjlighet att byta idéer och se hur andra löste uppgifterna.

Ja, grupperna byts inte ut helt. Några blir kvar nästa år, i nya befattningar. Kompetensutveckling för individen och mjuk kompetensväxling i gruppen.

– Jag ville använda mina bilkunskaper och samtidigt lära mig mer, och det har jag verkligen gjort, säger Kenny Johansson, som var teknisk projekt­ledare under fjolåret och numera är rådgivare i bakgrunden. 

fakta

Fakta

I artikeln nämns fyra statiska moment som bedöms vid tävlingen. De dynamiska momenten är 22 kilometer bankörning, acceleration, körning i en åtta och fartkörning i en kilometer. Drygt halva poängbedömningen sker på de dynamiska delarna.

Studenternas formulabil väger 210 kilo. 90 hästkrafter. Topphastighet 150–160 km/tim.

Liknande läsning

tidskriften@folkuniversitetet.se
Folkuniversitetets förbundskansli
Box 26152, 100 41 Stockholm

tidskriften@folkuniversitetet.se
Folkuniversitetets förbundskansli
Box 26152, 100 41 Stockholm