Brandmannen Viktor lägger en brandfilt över en låda med stålram och glassidor. Därinne finns en tändare. Kollegan Markus fyller lådan med gasol. Gymnasieeleverna har fått lära sig riskerna med gasolläckor. Ändå studsar hela klassen när lågorna i knallorange plötsligt fyller lådan och slår ut genom öppningarna. Brandfilten kastas upp i luften och släpper fram ett torn av eld som nästan når taket.
– Är ni med eller ska vi visa igen? undrar Markus med ett leende. Han väntar inte på svar utan lägger på filten och förbereder för en omgång till.
Det här hör till den mer teoretiska delen av dagen, där brandmännen förklarar vad eld är samt hur man förebygger och släcker den. De berättar om förloppet vid flera tragiska bränder; hur bråte i korridorer och vid utgångar hindrar utrymning men också är en möjlig plats att anlägga bränder, som vid diskoteksbranden i Göteborg 1998.
De flesta som går vård- och omsorgsprogrammet årskurs två vill ut och arbeta. Stina, Adam och Natchanon vill alla jobba som undersköterskor direkt efter studenten. Adam och Natchanon kan också tänka sig att vidareutbilda sig till brandmän.
– Jag vill bli sjuksköterska, säger Stina. Anatomin är det svåraste. Det är många latinska ord och begrepp som man ska få in i texter.
Saga har också tänkt läsa vidare, men har en specifik dröm att uppfylla på vägen; att åka med Läkare utan gränser som undersköterska. Hon håller med om att anatomin är svår.
– Men det går bra faktiskt. Vi har väldigt bra lärare som hjälper till.
Nu är det dags för eleverna att klä på sig skyddskläder; hängselbyxor, jackor, handskar, hjälmar och kängor. Det blir ganska bökigt när hela klassen ska hitta någorlunda rätt storlek och få på kläderna.
– Det duger knappt för deltidare det här, säger Viktor menande.
Deltidsbrandmän ska vara redo för utryckning på sex minuter. För honom och Markus gäller nittio sekunder från larm till att brandbilen rullar. Till slut kommer arton ungdomar i lite för stora brandmanskläder ut. Viktor häller bensin ur en hink på en stor metallbricka och tänder eld. Markus visar vattensläckare, kolsyresläckare och pulversläckare. Han går igenom deras egenskaper och användningsområden.
Gör det som går snabbast. Är du och grillar vid en sjö, hoppa i vattnet. Är du hemma, spring till duschen.
– Om jag brinner i håret? Vad gör jag då? frågar Saga.
– Gör det som går snabbast. Är du och grillar vid en sjö, hoppa i vattnet. Är du hemma, spring till duschen.
När det är dags att testa brandsläckarna är det inte svårt att få frivilliga. Jahanzeb är först ut. Han bär fram släckaren, rycker ut sprinten och sprutar långt ner på lågorna. Allt eftersom elden viker undan kan han gå närmare. Dock biter inte vatten riktigt på brinnande bensin. När Jahanzeb pausar så flammar elden upp igen. Då får nästa person ta över. Ibland slänger Viktor på en ny skvätt bensin ur hinken.
Sista övningen för dagen är att ta sig igenom ett rökfyllt hus. Det här har eleverna övat på förut och de flesta tar sig obrydda in genom ett fönster. Röken är kall och ofarlig men tät. De ser handen framför sig, men inte mer än så. Fniss och rop hörs inne i dimman tills de en efter en dyker ut genom dörren på andra sidan. Det är dags att få ta av sig de tunga skyddskläderna och ta bussen tillbaka till skolan.