text Lennart Frykskog
bild  Johan Gunséus

21 FEBRUARI 2021

Möt Sofia Åhman

Styrketräning är det bästa pensionssparandet. Nej, det är ingen ekonom som säger det, utan Sofia Åhman, tränings-guru och motionsexpert, som lett 100 000-tals svenskar genom pandemin med hälsobringande övningar.

Vilket år Sofia Åhman har haft. Utsedd till Årets Hälsohjälte av 1,6 & 2,6 miljonerklubben för att hon med glatt humör och tydlighet leder tv-tittarna genom korta motionsprogram. 

Men mest uppmärksammad blev hon kanske ändå när SVT i somras lyfte bort gympan med Sofia från tablån. Växeln blev nedringd och programmet återinsatt redan efter en dags uppehåll.

De där dagliga övningarna hade blivit en institution och ett livselixir för många människor under pandemin visade det sig.

– Jag blev chockad och överväldigad när jag läste om reaktionerna på löpsedlarna. Men det var verkligen roligt att folk skrev och engagerade sig. Så nu har programmet gått varje dag sedan i mars, det är fantastiskt!

När den här intervjun sker, i december, ska Umeå­bon Sofia Åhman spela in ännu en serie avsnitt, som började visas på skärmen den 11 januari.

Hur gör du för att få med tittarna? En formel du kan dela med sig av?

– Jag låtsas att jag har en grupp framför mig. Jag försöker förmedla vad man ska göra – och att det ska vara kul också! Jag vill få fram min glädje, för om jag tycker att det är roligt hoppas jag att det går genom rutan också så att andra hänger med och känner rörelseglädjen.

Sofia Åhman

Det är fantastiskt roligt att peppa, sporra och heja på varandra, säger Sofia Åhman.

Den där rörelseglädjen, var kommer den ifrån?

– Jag har alltid velat röra på mig . Mina föräldrar var aktiva, jympade, spelade tennis, åkte skidor, joggade och vandrade i fjällen. Tidigt började jag med gymnastik och så småningom blev det mycket dans. När aerobics kom till Sverige ägnade jag mig åt det också.

Och i dag, hur tränar du helst?

– Jag älskar gruppträning, det är fantastiskt roligt att peppa, sporra och heja på varandra. Att träna med en kompis eller någon i min familj är jätteroligt. Helst ska det vara bra musik med bra drag också!

Alla blir äldre. I år fyller du 50. Hur påverkar åldern din träning?

– Det betyder att jag måste vara noggrannare med styrke­träningen. Vi tappar muskel­massa när vi blir äldre. Så det jag inte behövde tänka på som ung behöver jag tänka lite mer på nu. Jag brukar säga att styrket­räning är det bästa pensionssparandet!

– Jag känner också att jag blir stelare, så jag försöker lägga in mer rörlighetsträning än förut. Men annars tränar jag på med det jag tycker är roligt helt enkelt.

Sofia Åhman

Jag tror framför allt att många av oss märker, eller på väg att upptäcka, hur viktig vardagsmotionen är för hur vi mår, säger Sofia Åhman.

I början av pandemin var det flest äldre personer som följde Sofia Åhman på tv, men under sommaren blev tittarna (eller ska vi säga deltagarna) allt mer åldersblandade, berättar hon.

– Jag upplever att det är fler och fler yngre som upptäcker programmen, folk som jobbar hemma eller är föräldralediga och som behöver en paus. Många yngre har skrivit till mig att de kombinerar mina rörlighetsövningar med annat träning som de kör, exempelvis joggingturer.

Pandemin har lett till ändrade vanor. Vad lär vi oss av den här tiden?

– Jag tror framför allt att många av oss märker, eller på väg att upptäcka,  hur viktig vardagsmotionen är för hur vi mår. I vanliga fall rör vi oss när vi ska ta till jobbet eller ska ut på olika aktiviteter, och då får man in rörelserna i de dagliga rutinerna.

– I en undersökning som Handelshögskolan har gjort uppgav 30 procent att de har gått upp i vikt under pandemin, och jag gissar att bristen på vardagsmotion har en stor del i detta, plus närheten till kyl och skafferi i hemmet förstås.

– Sedan hoppas jag att många har lärt sig att hitta digitala tjänster, som gör att man kan träna hemifrån. Det finns så mycket på nätet att använda sig av. Man behöver inte alltid gå på gym för att köra sin träning.

 

citat

Jag tror att folkhälsan får ännu mer uppmärksamhet framöver

Intresset för fokhälsa, rörelse och motion är stort. Det märker bland andra studieförbunden. Hur ska man förstå detta?

– Sjukdomar gör att man blir mer medveten om sin egen hälsa och vad man kan göra för att inte drabbas. Träning ger ett bättre immunförsvar och andra positiva effekter som bättre sömn och bättre stresstålighet.

– Men det handlar inte bara om att man blir starkare, rörligare och får bättre kondition. Även det mentala påverkas positivt. Många har skrivit till mig och sagt att hemmagympan har gjort att de fått rutiner och att de har fått sällskap, att de pratar med mig genom rutan.

– Jag tror att folkhälsan får ännu mer uppmärksamhet framöver. Det handlar mycket om att bryta stillasittandet. Det sägs att medelsvensken sitter nio timmar per dag, det är fruktansvärt, alldeles för mycket!

Så säger Sofia Åhman med den där glada energin som hon är så bra på att förmedla.  

fakta

Sofia Åhman

Född: 1971
Yrke: Personlig tränare (PT), idrottslärare.
Aktuell som: Motionsexpert i SVT och författare till träningsboken “Nystart” tillsammans med TV-doktorn Gunilla Hasselgren.
Bor: Umeå

Liknande läsning

Spirande intresse

Ibland är det bäst att hitta kunskapen tillsammans. Genom projektet Bruka Jorden hittade Joy Toivonen fler personer hon kan dela sin odlingsglädje med.

tidskriften@folkuniversitetet.se
Folkuniversitetets förbundskansli
Box 26152, 100 41 Stockholm

tidskriften@folkuniversitetet.se
Folkuniversitetets förbundskansli
Box 26152, 100 41 Stockholm

Tack!

Du är nu anmäld till Tidskriftens nyhetsbrev.