text Gunnar Forsman 
bild  Gunnar Forsman, Christian Kruse

 

14 MAJ 2019

Spårbundet lockar många i sommar

Är det klimatångesten som gör att tågresandet upplever en efterlängtad renässans? Något har definitivt hänt, för på ett drygt år har en Facebookgrupp om att tågsemestra växt till 80 000 medlemmar.

Det var länge sedan tågresandet diskuterades i samma positiva ordalag som det görs idag. Det kanske inte är så konstigt eftersom tåget upplever något av en comeback när allt fler överger flyget. 2018 uppgav 29 procent av Sveriges befolkning att de hellre tar tåget än flyget, året innan hade 24 procent svarat så.

Isak Westerström jobbar på Folkuniversitetet i Stockholm. 2017 beslutade han tillsammans med fru och två barn att ta tåget ut i Europa. Idén föddes när Isaks frus kollega berättade om sina positiva tågupplevelser. Just resesättet, att kunna uppleva saker på vägen attraherade. Samtidigt vägdes miljöaspekten så klart in. Eftersom SJ inte erbjöd utlandsresor vände sig Isak och hans fru till ett resebolag. Det resulterade i en färdig resplan till Toscanas kust.

Isak Westerström tog tåget till Italien.

Att de europeiska bokningssystemen inte är sammanlänkade är ett problem som många tågresenärer stöter på. Förutom bokningssystemen så efterlyses även satsningar på infrastruktur och då främst i Sverige. För att fler svenskar ska ta tåget på semestern behöver långa bytestider kapas. Att åka mellan Stockholm och Barcelona tar två dygn.

– Logistiken är viktig, att dela upp resan så att det finns utrymme för att vara med om dessa mikroupplevelser, säger Isak Westerström.

För just hans familj är tågbytena inget problem, njutningen i dessa mikroupplevelser sker ofta där, som i Köpenhamn när alla helt plötsligt talar danska eller vid Tysklandsbåten där du tar tåget på båten. Drygt 370 miljarder kronor spås under de närmaste åren investeras i europeisk järnväg. I den summan ryms allt från tunnlar i alperna till närmare projekt som Fehmarn Bält – tågförbindelsen mellan Rödby och Puttgarden. Det projektet fick också nyligen grönt ljus i Tysklands miljödomstol och väntas vara klart år 2028.

citat

Njutningen sitter i mikroupplevelserna på vägen.

På Facebook driver Susanna Elfors och Andreas Sidkvist gruppen ”Tågsemester” och för dem är år 2028 långt borta. Gruppen har huvudfunktionen att erbjuda medlemmar möjligheten att utbyta tips och inspiration utifrån dagens reseförutsättningar. 2014 startades Facebookgruppen, det var även samma år SJ slutade sälja utlandsresor. Genombrottet har dröjt men 2018 hände något. Medlemsantalet stack iväg och är nu på 80 000. Det är en imponerande tillväxt. Med vind i seglen anordnade gruppen sin första träff i Stockholm den 30 mars. Grundarna av gruppen har gott om framtidsvisioner – som att starta en egen resebyrå.

Åter till Isaks tågsemester med familjen. 2017 hade han och familjen Interrailkort laddade med fria resor. På 15 dagar skulle de ta sig fram och tillbaka. Isak rekommenderar att tågsemestra eftersom du får en semester som känns som flera olika semestrar.

– Vi vandrade i bergen i Bad Gestain i Österrike, i Florens fick vi uppleva en stad rik på kultur och sen väntade bad vid Toscanas kust för att avsluta resan med sightseeing i Berlin.

fakta

Tågpolitik

Regeringen satsar 50 miljoner kronor under 2019 för nattåg ut till kontinenten. SJ och olika operatörer från Europa ingår i ett projekt för att skapa en gemensam bokningsstandard.

Tre av tio svenskar uppgav i fjol att de hellre tar tåget än flyget. En märkbar attitydförändring jämfört med tidigare. På bilden syns ett tåg som går mellan Italien och Schweiz.

Liknande läsning

Spaning med Michael Dahlén

Han blev Sveriges yngste professor vid 34 års ålder, på anrika Handelshögskolan dessutom. Pengar intresserar honom inte, men om det gör lycka däremot.

Jonna Bornemark

Hon är filosofen som vill se en ny våg av demokratisering på våra arbetsplatser.

tidskriften@folkuniversitetet.se
Folkuniversitetets förbundskansli
Box 26152, 100 41 Stockholm

tidskriften@folkuniversitetet.se
Folkuniversitetets förbundskansli
Box 26152, 100 41 Stockholm