läs också:

YH-utbildning med sikte på framtidens bilindustri

Bild: Istock
2 mars, 2023
Patrik Hester är utbildningsledare på Folkuniversitetet i Göteborg och personen bakom en ny spännande YH-utbildning. Utbildningen heter Mjukvaruutveckling för mobilitetstjänster och är kopplad till en bransch som växer snabbt.
Bild: Istock
2 mars, 2023

Inom mobilitetstjänster är efterfrågan på utbildad personal hög. Innan yrkeshögskoleutbildningen blev beviljad så hade Patrik flertalet möten med olika representanter inom branschen för att kvalitetssäkra innehållet, bland annat träffade Patrik chefer inom Volvo Cars och Scania. Det är därför ingen underdrift att Patrik kände både glädje och stolthet när första kullen studerande började i höstas. Utbildningen sker på distans vilket har medfört att upptagningsområdet för studerande är nationellt och söktrycket har varit högt. Efter två års heltidsstudier, 400 inlästa YH-poäng är man en färdig Mjukvaruutvecklare med inriktningen mot mobilitetstjänster inom automotive.

– Att få ett jobb inom denna eftertraktade bransch är en dröm för dom som vill jobba med det senaste inom utvecklingen av till exempel förarlösa system, berättar Patrik.

Fordonstillverkare i Sverige och resten av världen driver utvecklingen framåt. Fordon ska bli självkörande och elektrifierade, men det är svårt att säga exakt när de kommer att bli vanliga. Främst för att det är en komplex teknologi som kräver säkerhetstester och godkännanden från myndigheter. Det finns dock redan företag och bilmärken som har börjat erbjuda begränsade versioner av förarlösa system. En fullständig utrullning kan dock dröja några år vilket betyder att den arbetskraft och personal som anställs nu görs innan tekniken har slagit igenom. Men mobilitetstjänster är inte bara förarlösa bilar. Mobilitetstjänster kan delas in i tre kategorier där det första är infotainment. Infotainment är allt du kan uppleva inne i bilen, som musik, film, en guide som tar dig genom stan eller kanske en träff med en läkare eller andra typer av online möten.

Patrik Hester har haft en nära dialog med Volvo Cars inför utbildningsstarten.

Två är telematik som är en term som rymmer ett antal olika nyckelteknologier. Det innefattar olika telekommunikationsenheter som har stöd för att sända, ta emot och lagra data, enheter integrerade i fordon med stöd för fordonsspårning och kontroll när fordonen är i rörelse samt satellitnavigering. Patrik ger ett exempel;

– Underhållbevakning av fordon, till exempel en bilflotta där bilfirman vill övervaka när bilarna ska in på service.

En dröm för dom som vill jobba med det senaste inom utvecklingen av till exempel förarlösa system.

Vehicle-to-everything (V2X) är tredje kategorin som tillåter kommunikation mellan fordon och andra enheter, såsom andra fordon, infrastruktur, mobiltelefoner och IoT-enheter (Internet of things). Syftet med V2X är att öka säkerheten på vägarna.

Simon Nilsson är 24 år och jobbade tidigare inom sporthandeln men har alltid haft ett stort intresse av datorer och dess funktioner. I höstas började han på utbildningen.

– Utbildningen kändes som ett perfekt steg att ta då framtiden inom mobilitetstjänster har otroligt stor potential och det kommer efterfrågas många mjukvaruutvecklare inom snar framtid, berättar Simon.

Simon tycker utbildningen är både utmanande och rolig. Han ser också fram emot att får komma ut på praktik (LIA) eftersom det är ett ypperligt sätt att etablera kontakter för att ta sig ut i arbete. Och vart Simon vill jobba vet han redan.

– Volvo Cars. Där känns det som att möjligheterna är otroligt stora och det finns många olika avdelningar du kan jobba på.

liknande läsning:

Tack!

Du är nu anmäld till Tidskriftens nyhetsbrev.