1933 bildade några studenter i Stockholm en studieledarförening som för att ge kurser för allmänheten. Det var början på studieförbundet Folkuniversitetet. Så när idén föddes i nutid om att låta studenter och doktorander hålla föreläsningar inom hållbarhet för allmänheten, kallades projektet internt för ”back to the roots”.
– För några år sedan jobbade jag med studentsamarbeten och funderade ofta på vad vi kunde göra mer tillsammans med studenterna, berättar Elsa Costes på Folkuniversitetet. En av idéerna var att ha korta kurser ledda av studenter på ett ämne de studerar, så lite nischade ämnen.
När Folkuniversitetet sökte nya sätt att arbeta med hållbarhet passade det perfekt. Under våren startade fem digitala och kostnadsfria studiecirklar med doktorander, masterstudenter och en forskarassistent. De studerar vid Stockholm Resilience Center, KTH och Södertörns universitetet.
Varje föreläsning blir en ny möjlighet att både dela kunskap och engagera sig i självständigt lärande.
Cirkelledarna fick välja själva vad de skulle prata om och hur de ville lägga upp sin cirkel, med Elsa Costes som bollplank. Doktoranden Kseniia Zakharova vid Södertörns högskola, var en av dem som nappade på idén. Under våren höll hon kursen Urban Biodiversity: Bridging Ecological Health and Sustainable Development. Hon har föreläst för masterstudenter tidigare, och uppskattar utmaningen.
– Undervisning går utöver en enskild disciplin eller ett ämne och kräver en bredare, mer integrerad förståelse för området. Varje föreläsning blir en ny möjlighet att både dela kunskap och engagera sig i självständigt lärande. Det utmanar mig att tänka mer holistiskt och att kontinuerligt utvidga mitt perspektiv.
I sin forskning arbetar hon med hållbar utveckling i städer och hon märker att människor utanför akademin är angelägna om att lära sig mer om sådana frågor.
Axel Eriksson är forskningsassistent vid Stockholm Resilience Centre. Han kurs utforskade verktyget FRIDA, en digital modell som kan öka förståelsen för hur politiska eller individuella beslut kan påverka miljö och samhälle.
Axel Eriksson har stor erfarenhet av att förklara och ledsaga i klimatfrågor.
– Jag har arbetat med undervisning för unga människor världen över, inte minst i min roll som utbildningsansvarig för Climate Youth Negotiator Programme. Det är väldigt givande att försöka sprida kunskap om ämnen som jag brinner för, inte minst eftersom det hjälper mig att avgöra vad som är viktigt för olika målgrupper.
Många nyfikna samtal växte fram hos deltagarna under hans kurs, som även den fortsätter i höst. Intresset från allmänheten har varit bra och faktum är att alla kurser som gick i våras återkommer i höst. Responsen från akademin har också varit väldigt positiv, påpekar Elsa Costes.
– Det är spännande att få samarbeta med universiteten på det här sättet och påminna dem att vi finns här och gärna samarbetar. I slutet på terminen började jag få nya sorts förfrågningar – om studiecirklar kring ett forskningsprojekt till exempel. Mycket spännande!