läs också:
AW med forskare, populärt event på Folkuniversitetet, Region väst

Hjärnor, skärmar och lärande

Bild: Andreas Åhs
3 december, 2024
Vi ägnar stora delar av livet åt att lära oss nya saker och fördjupa kunskaperna om sånt vi redan vet. Lärandet är livslångt och rent existentiellt för oss.
Bild: Andreas Åhs
3 december, 2024

Men hur går lärandet till? Vad händer i hjärnan? Hur påverkas inlärningen av tekniska innovationer som smarta telefoner, sociala medier och artificiell intelligens? Vilken roll spelar skolsystemet? Och hur kommer lärandet att se ut för kommande generationer?

Dessa frågor diskuterades när Thomas Hillman, professor i tillämpad it med inriktning utbildningsvetenskap, Petronella Kettunen, docent i neurovetenskap och Alli Klapp, doktor i pedagogik, möttes på scen i Göteborg den 14 oktober för att ge faktabaserade, nyanserande perspektiv på skärmtidsdebatten.

Under kvällen konstaterade panelen att det inte är tekniken i sig som är problemet utan hur den utvecklas, används – och vem som äger den.

Samtalet var en del av den populära serien AW med forskare som arrangeras av Folkuniversitetet och Göteborgs universitet i samarbete med Pustervik.

AW med forskare är en populär serie med paneldiskussioner om aktuella ämnen inför publik.

liknande läsning:

Tack!

Du är nu anmäld till Tidskriftens nyhetsbrev.