Vad är nyckeln till att lära sig ett språk?
Som med all inlärning handlar språkinlärning om mängdträning. Allt vi verkligen kan har vi mängdtränat: vårt förstaspråk, att läsa och skriva, att cykla, att laga mat, att köra bil, våra dagliga arbetsuppgifter och så vidare.
Hur fungerar språkapparna?
Framför allt utnyttjar de det mänskliga belöningssystemet på liknande sätt som många digitala spel och social media: ständiga, små och snabba belöningar; kontinuerligt skapa nya förväntningar av något nytt efter ’nästa klick’; lagom svåra utmaningar för att hålla i gång de ’ständiga, små och snabba belöningarna’; hela tiden kunna ’bocka av’ en nivå, ett moment och nå avslut.
Vad är språkapparnas styrka?
Först av allt måste man göra klart för sig om språkappen arbetar med passiv eller aktiv minnesåterkallning. Många språkappar arbetar med passiv minnesåterkallning, det vill säga man presenteras med olika förslag att välja emellan eller man får olika ord som ska pusslas ihop. Man behöver då inte själv aktivt ta fram något ur minnet (aktiv minnesåterkallning). Detta (passiv minnesåterkallning) medför helt enkelt att man inte behöver anstränga ’hjärnan’ så mycket – vilket konkret betyder att inlärningen blir sämre.
Med detta sagt är språkapparnas egentliga styrka deras förmåga att vara kraftigt motivationsdrivande och på så sätt stödja den nödvändiga mängdträningen. Och här är det bättre om elever/studenter använder en ’sämre’ språkapp med passiv minnesåterkallning än att de inte gör något alls.
Kan språkappar ersätta traditionell undervisning?
I klassrummet ska man vara försiktig med språkappar. Där ska man istället ta vara på den mänskliga ’superkraften’ att lära ’ansikte-mot-ansikte’. Vi människor är biologiskt och evolutionärt utvecklade att lära oss det för oss så viktiga språket ’ansikte-mot-ansikte’. Våra hjärnor är gjorda för det och det ska man ta vara på i klassrummet.
I de fall man använder en språkapp som arbetar med aktiv minnesåterkallning, till exempel en språkapp som använder så kallade ’flash cards’, blir – med nödvändighet – de inbyggda motivations- och belöningsdrivande spelmomenten svagare. Det gäller då att läraren tar över i rollen som motivationsreglerare.
Vilka språk talar du själv?
Svenska (modersmål/förstaspråkstalare), engelska (flytande), tyska (bra med lite uppvärmning), spanska (numera knaggligt).
Vad är din egen erfarenhet av språkstudier?
Språkstudier på plats i landet fungerar bäst och ’övning (mängdträning) ger färdighet’. Speciellt som jag – som de flesta – inte är en direkt språkbegåvning.
Magnus Haake, docent i kognitionsvetenskap